K-Youtube twitter link dark instagram link dark vimeo link dark facebook link dark
  LOGGA IN  

Grundskola eller dagis

Om jag skulle få välja mellan att arbeta på dagis eller grundskola skulle jag välja grundskola alla dagar i veckan.

Under några månader hösten 2015 arbetade jag som vikarie på dagis, men det var verkligen ingenting för mig. Småbarn är gulliga, charmiga och goa på alla sätt och vis, men de är också otroligt jobbiga, krävande och irriterande på alla sätt och vis. På dagis finns det ingen riktig dagordning som det finns på en grundskola – hela dagen är ett enda stort fritids där man målar, pusslar, läser böcker och leker med leksaker åtta timmar om dagen – det finns inga rutiner i form av lektioner och raster. Den där saknaden av dagordning passade inte mig, jag vill hellre hjälpa barnen med deras matematik- och stavnings problem än att sitta utomhus i taskigt väder och gräva i en sandlåda med ett gäng fyraåringar i flera timmar. Jag vill känna mig behövd och stödjande i barnens utveckling i skolan, jag vill kunna erbjuda dem min kännedom kring svåra mattetal och stavningar – inte när det kommer till att göra en tårta av sand. Genom att ge barnen kunskap om de olika skolämnena känner jag att jag har ett syfte.

På dagis är det väldigt mycket skötsel och daltande kring barnen, för barnen på dagis är i den åldern då de flesta behöver hjälp med precis allting. De behöver hjälp med att gå på toaletten och byta blöja, hjälp med att ta på och ta av sig kläderna och hjälp med att ta och äta maten – de klara sig knappt en sekund utan en vuxens tillsyn. Det finns människor som brinner för att hjälpa barnen med all denna omsorg, jag är tyvärr inte en utav dem. Jag ser helst att de inte har någon blöja, kan gå på toaletten själva, kan ta av och ta på sina kläder själva och ta och äta maten helt på egen hand. Ju självständigare barnen är desto bättre.

På grundskola kan man prata med barnen på ett helt annat sätt än vad man kan på dagis. Det är enklare att prata ”normalt” och föra en riktig och mer mogen konversation med ett grundskolebarn än med ett dagisbarn. När jag pratar med en fyraåring känner jag mig så tillgjord och larvig och samtalsämnena är väldigt begränsade, simpla och outvecklade. Pratar jag däremot med en sjuåring är det nästan som att prata med vilken vuxen människa som helst, och dessutom bidrar de med ett större utbud av samtalsämnen som är mer tankfulla och komplexa. Det är kul att prata med sjuåringar och att höra vad de tycker och tänker, samt deras perspektiv på livet. När jag pratar med barnen i grundskolan upptäcker jag att jag faktiskt har ganska mycket gemensamt med dem, ända skillnaden är att de är lite kortare och mer unga i sinnet än vad jag är.

Som det nog har framgått så jobbar jag som vikarie på en grundskola, och att jobba på grundskola tycker jag är så oerhört mer givande än att jobba på dagis. Jag tycker att jag får väldigt mycket mer tillbaka från grundskolebarn än dagisbarn. Deras tillgivenhet och förtjusning som de visar gentemot mig känns mycket större och mer betydelsefull och är dessutom den bästa feedbacken jag någonsin kan få. När jag berättar för barnen att jag skall vara i deras klass hela dagen och de besvarar mig med glädjerop och kramar, då blir jag varm i hela kroppen och får ett lyckorus som håller i sig resten av dagen. Men samtidigt som mitt jobb är oerhört givande är det också relativt påfrestande, påfrestande på så vis att barnen utkräver mycket av min egen energi. När de inte lyssnar på mig eller respekterar det jag säger och istället pratar och för oväsen – trots flertaliga tillsägningar – då blir jag trött, frustrerad och smått besviken. Men även om mitt jobb ibland må vara besvärligt är det fortfarande det bästa och roligaste jobbet jag hittills har fått erfara. Det spelar ingen roll hur jobbig en arbetsdag ha varit, det spelar ingen roll om barnen behandlat mig som luft eller bara varit allmänt fräcka, de positiva ögonblicken väger alltid mer än de negativa. En kram från en av mina elever är den bästa medicinen mot tuffa och trista dagar.

Under min arbetstid på dagis var känslan av vantrivsel väldigt påtaglig – jag hade inte kul och kände för det mesta att allt var jobbigt och enformigt. När jag började jobba på grundskola förändrades allting och jag började stortrivas direkt – nu har jag kul och varje dag är inte den andra lik. Så skulle jag få välja mellan att arbeta på dagis eller grundskola skulle jag välja grundskola alla dagar i veckan.