Web
Analytics

Krönika: Universums stora soppa

Jag är hopplöst ute! Notoriskt sen på bollen, en late bloomer, väntar snällt på att andra ska gå genom dörröppningen före mig. Detta är en väntad konsekvens av min allmänt sävliga mentalitet, jag är liksom långsam ända ut i känselspröten. Jag kan med största sannolikhet säga att jag aldrig sett tv-serien du just nu plöjer (men jag började nyss kolla på Twin Peaks igen). Nobelpristagaren i litteratur? Never heard of her, och har fortfarande inte tagit reda på mer, jag som ändå är intresserad av poesi. Jag kan försvinnande lite om familjen Kardashian och jaha, nu ska de lägga ner sitt tv-program. Tänk om man skulle testa det här med yoga hörni, som jag hört så mycket om, det ska visst vara riktigt bra?

Kalla mig gärna sen till festen men ibland är det absolut till min fördel. Jag köper mig tid att se vilka trender som får bärkraft och stannar kvar, andra sorterar ut de tråkiga bitarna i den kulturella godispåsen åt mig. Jag skulle också kunna hävda att det är ett medvetet val att vara konträr. Jag bryr mig bara inte, ni kan hålla på med era fast fashion-liv, jag odlar en mer klassisk estetik tack så mycket. Men jag går ju också miste om att få uttrycka en grundläggande mänsklig drivkraft: att få känna mig speciell, som en upptäckare. Resultatet blir ju att jag inte är med och skapar världen, utan bara konsumerar den i efterhand när alla intressanta diskussioner ekat färdigt ut ur det gemensamma rummet. Hur ska jag göra för att få känna att jag är med och hittar nästa stora grej?

Inom designvärlden är så kallad trend forecasting sedan länge ett etablerat begrepp och även sin egen business. Det går ut på att studera små förändringar i kulturen och kartlägga framtidsspaningar. Li Edelkoort är den som gjort sig det största namnet inom fältet. Hon driver företaget Trend Union som säger sig kunna använda sina anställdas intuition för att vibba in på universums strömningar och producera spaningar om vart världen är på väg. Varje år publicerar Trend Union exklusiva böcker med provsmakningar på material, färger, stilar och mer eller mindre abstrakta koncept som ska representera vad som snart kommer vara inne. Modehus köper dessa rapporter, och även andra aktörer inom till exempel livsmedelsindustrin och politiken använder sig av liknande tjänster för att börja producera vad folk vill ha innan de själva ens vet om det. Lagom till nästa säsong har alla hunnit suga i sig influenserna och en självuppfyllande profetia slår in. Till slut sipprar trendspaningarna ner genom det ekonomiska maskineriet och in i dina sociala medier, din garderob, ditt kök, din vardagsrutin. Hur unik känner du dig nu då va va va va nä jag trodde väl det!!!!!

Simmar runt i ett varmt mörker,
letar skatter
silar leran genom tänderna
en munfull av olika saker

Min poäng är ändå inte att Trend Union och liknande företag är cyniska marionettmästare som styr marknadsintressen och manipulerar våra viljor. Li Edelkoort menar att hon bara är ett språkrör som gör influenser som redan existerar begripbara. Hon har ett stort socialt och ekologiskt patos och har länge varit kritisk mot modeindustrins ohållbarhet, och förklarat den död. Min poäng är bara denna: inget är någonsin nytt (inte heller den här texten).

Vi simmar alla planlöst runt i universums stora soppa och allt finns, samtidigt. Att tro att man är speciell och först med en unik tanke är naivt. Jag tycker bara att det är intressant och lite gulligt att tänka sig att vi sorterar alla intryck som svischar runt i luften och nästan utan att vi märker det uppstår ett vida spritt samförstånd, och vad som gäller är plötsligt internaliserat. Trender är alltså ingen oundviklig naturlag utan ett socialt experiment vi alla roar oss med. Men alla kan inte ta åt sig allt samtidigt. Det är så skönt att få säga nej. Lever du tillräckligt länge kommer samma sak snart tillbaka. 

Till sist vill jag, hopplöst ute, erbjuda min egen inne- och utelista som jag vibbat in på inför vintern 20/21. 

Ute: 
Blått (färgen)
Snittblommor (tråkigt eftersom jag verkligen uppskattar det blink blink alla vänner och beundrare)
Att jobba (nu får det vara bra med sånt va)
Att ha en hobby (nu får det vara bra med sånt va)

Inne: 
Väst (ytterplagget, tänk morfar på fågelskådning)
Mint (smaken)
Frisyr
Kristyr


Anna Bäckersten

Då: Fast
Nu: Flytande
Sen: Gas
Motto: Bara lite till





Taggar : Krönika