Kritikgruppen - Tuva Lantz

Nu under hösten driver KulturUngdom tillsammans med Scenkonstguiden en fokusgrupp kring kulturjournalistik och kulturkritik, en grupp bestående av sex personer som under hösten fördjupar sig kring konsten att skriva om konst och scen. Under hösten kommer gruppen experimentera loss med olika typer av reflektioner, recensioner och publikationer. Vi tar på oss kritikerhatten och låter samtalet om konsten flöda!

Idag presenterar vi Tuva Lantz, 19 år och boendes i Göteborgs skärgård. "Jag är rädd för att säga vad jag tycker. Det finns inga rätt och fel när det kommer till åsikter, men ibland känns det så. Speciellt när det handlar om konst. Med hjälp och dessa konstkritik-texter vill jag lära mig att skriva vad jag tycker, utan att vara rädd för att tycka fel."

Berätta, vem är du?
Jag heter Tuva, och eftersom jag tog studenten i våras och nu har ett sabbatsår är det svårare än vanligt att beskriva just vem jag är. Det jag vet är att jag gillar det mesta som är kreativt och vackert, som musik, konst, dans, teater, mode och skrivande. Jag är en person som snabbt blir ivrig och glad, och lika snabbt kan leendet vända och helt plötsligt känns livet supertråkigt. Utåt sett är det nog den glada sidan av mig som syns mest.

Hur kommer det sig att du sökte till kritikgruppen?
Den främsta anledningen till att jag sökte var för att få skriva. Förra året skrev jag krönikor för KulturUngdom och det hjälpte mig att utvecklas i skrivandet, vilket detta också kommer göra. Jag sökte också för att jag själv har saknat ett sammanhang där man får tolka konst helt fritt, oavsett om man är kunnig eller “har koll” på vad man ska tycka, eller inte. När jag läste om kritikgruppen kände jag att det utrymmet skulle finnas här.

Vad har du för själv för relation till kritik? Läser du slaviskt recensioner innan du köper biljett till föreställningen/filmen/utställningen eller är du rädd att bli för påverkad av andras åsikter och håller dig borta från att läsa något innan?
Jag blir väldigt lätt påverkad av andras åsikter, och jag försöker att inte läsa innan så att jag kan bilda min egen uppfattning. Sen kan det vara roligt att läsa recensioner efter man har sett något, när man redan har sin egen åsikt.

Vilken kritikerstil skulle du säga att du har?Är du en notorious recensent som inte kan hjälpa att hårt gradera dina upplevelser på en skala av fem, eller blir du oftast hänförd av konstupplevelser och har svårt att se utanför det rosaskimrande tillståndet de försatt dig i?
Jag är den som blir hänförd oftast, och jag letar omedvetet efter att bli hänförd och letar efter allt positivt med det jag ser. Jag har övat inför texterna jag ska skriva här, på att kolla på saker och lyssna till mig själv på riktigt. Inte bara bli uppslukad av konsten utan att känna efter vad jag tyckte, kände och om jag gillade det eller inte.

Är det något speciellt du kommer rikta in dig på under hösten? En specifik konstgenre eller form?
Främst kommer nog mitt fokus att ligga på scenkonst. Det är det som lockar mig mest just nu! Jag ska också skriva om när jag besökte en skulpturpark i Italien i somras.

Utöver att följa det du gör här i våra kanaler, kan en kika in mer av det du gör nånstans?
Jag är inte aktiv i några andra kanaler, det är mina kommande texter här och mina krönikor från förra året som finns att läsa på KulturUngdom!


Ärlig sårbarhet och bländade highlighter
Tuva Lantz

“Jag älskar att hon är en kvinnlig artist som sjunger om hur framgångsrik hon är och hur mycket pengar hon har”. Tuva Lantz befann sig i Globen i början av oktober för att ta del av Ariana Grandes Sweetener World Tour.

Ariana Grande-Butera är popstjärnans fullständiga namn. Sedan 15 års ålder aktiv på Broadway och Nickelodeon och nu, med sina 26 år fyllda, som artist i egen rätt. Hon har släppt fem album under sin karriär och med cirka 48 miljoner lyssnare per månad ligger hon just nu 7:a på listan bland spotifys mest lyssnade artister.
Jag och min kompis är flera år över medelåldern i folkmassan vi befinner oss i utanför Globen i Stockholm den 7 oktober 2019. Ikväll ska popdrottningen Ariana Grande upp på scen med sin världsturné Sweetener World Tour. I sitt schema har hon sedan senaste världsturnén 2017 hunnit skriva två hela album och turnén 2019 inkluderar material från båda. Jag noterar många föräldrar tillsammans med sina barn i folkmassan.

“Under en av artistens konserter 2017 hände något av det värsta tänkbara.”
Eventet har stränga säkerhetskontroller och allas väskor måste vara genomskinliga med bara nödvändigheter i, för ökad säkerhet. Allt detta bidrar till en speciell stämning, som alltid ligger i luften på konserter och festivaler, och idag är den extra påtaglig. Med många människor på samma plats är det svårt att inte bli rädd att något ska hända. Under en av artistens konserter 2017 hände något av det värsta tänkbara.

Den 23.e maj 2017 i slutet av Arianas konsert i Manchester blev arenan utsatt för en bombattack och ett flertal fans omkom. Turnén avbröts efter terrorattentatet och den 4 juni samma år höll stjärnan en hyllningskonsert för de bortgångna där hon tillsammans med andra artister uppträdde för att sprida kärlek till de drabbades nära och kära och alla dem som var med om den skräckfyllda händelsen. Ariana sjöng med gråten i halsen genom hela konserten och tog stöd i publiken och sina vänner på scen. Terrorattentatet var påfrestande för stjärnan och i låtarna Breathin och Get well soon, på albumet Sweetener, sjunger hon om den jobbiga tiden efter händelsen. Det har varit två tuffa år för Ariana sedan detta hände. Hennes privatliv har vänts uppochner flertal gånger och i detta har två väldigt olika men båda genuina och ärliga album skapats. Sweetener innehåller låtar om det som hände i Manchester, hennes uppbrott med Mac Miller och sedan förlovningen med Pete Davidson. Några ynka månader senare kom albumet Thank You, Next med låtar om uppbrottet med Pete Davidson och ex-pojkvännen Mac Millers bortgång. Den konserten alla ska se ikväll innehåller allt detta i en och samma konsert.

“Precis som hon sjunger i sin låt 7 rings så verkade det inte finnas någon budget för den här produktionen.”
Den otroliga låtbank hon har byggt upp på så kort tid, tillsammans med gamla favoriter hos fansen bidrog till ett tight schema som gjorde det svårt att slappna av i varje låt. Som ett fan själv vill jag höra många av hennes låtar, men det hade varit en mer njutbar konsert för både publik och artist om varje låt fick ha lite andrum innan och efter sig. Konserten hade det magiska rosa skimret över sig som Ariana är känd för. Hon höll inte tillbaka på någonting i varken klädval, koreografi eller scenografi, och highlightern syntes nog upp till högsta läktaren. Precis som hon sjunger i sin låt 7 rings så verkade det inte finnas någon budget för den här produktionen, men kanske hade det varit bättre om det fanns en.

“Hon begär respekt och fortsätter vara sitt glittriga jag.”
Vissa artister behöver ha rosa bilar, många dansare och otroliga outfits för att dra uppmärksamhet från rösten. Är det någon som inte ska dra bort uppmärksamheten från sin röst så är det Ariana. Det bästa numret var utan tvekan när hon stod ensam på scenen och sjöng Tattooed Heart och lät rösten fylla Globen och ge alla i lokalen gåshud. Visserligen sjöng hon under en enorm kula i taket som såg ut som en stor måne, men det var bara hon och månen. Inte något annat som kunde ta uppmärksamheten. En konsert ska vara fartfylld och häftig, men den behöver också vara balanserad. Ariana är en otrolig sångerska som hade kunnat beröra en större massa om hon ibland vågade ta bort glittret, klackarna, rosa bilar på scen och ta bort ett klädbyte eller två från sina konserter. Men jag älskar att hon är en kvinnlig artist som sjunger om hur framgångsrik hon är och hur mycket pengar hon har och visar upp det för världen.

Hon har gått från den oskyldiga korkade karaktären Cat i Victorious, till bubblegum-popstjärna, till svarta sexiga scenkläder och kattöron på huvudet, till att hon nu med stolthet tagit tillbaka det rosa och glittriga utan att förminska sig själv. Hon gör sig inte längre till. Hon visar att det går att mixa flickigt med kvinnligt. Hon begär respekt och fortsätter vara sitt glittriga jag