Konstnärliga krämpor och dilemman på Konstakuten

Förra veckan slog Scenkonstguiden och KulturUngdom upp en tillfällig mottagning, Konstakuten i en industrilokal vid Gamlestadens fabriker i Göteborg. Det byggdes det upp behandlingsrum för att möta tankar kring konstnärliga krämpor och dilemman.

Konstakuten är en interaktiv föreställning, där fyra konstnärer som även är medlemmar i KulturUngdom har skapat egna verk inom konceptet. Här kunde en bland annat genomgå en “måste en mingla - behandling”, lägga saker och ting bakom sig och reflektera i grupp kring dilemman.

Vi tackar alla som kom och besökte föreställningen Göteborg. Nästa mottagning öppnas i Uddebo den 1 november.

Medverkande konstnärer i Konstakuten:

Märta Jungerfelt studerar till internationell kulturprojektledare och är utbildad i skådespeleri vid Nordiska Teaterskolan. I det här projektet vill hon utforska mentala hinder för skapande och drivs av intresset för människans mångtydighet och tabun.

Sara Nygård är en nyexaminerad designer från HDK. Med ett stort intresse för utforskande metoder och själva designpraktiken i sig, relaterar hennes arbeten ofta till kroppen. Detta har lett till att hon, i sin praktik, på senare tid närmat sig performance och performative design.

Maja Felicia är scenkonstnär och har tidigare läst Teaterstudier vid Göteborgs Universitet. I sin konstnärliga praktik är hon intresserad av att utmana relationen mellan verk och verklighet genom att utforska rummets möjligheter och den nya dramaturgin. Nya perspektiv kräver nya former. I konstakuten vill Maja hjälpa unga konstnärer att finna mod i sitt skapande.

John Wattström jobbar med installation och rumslig design genom att använda sig av objekt, ljus och ljud som verktyg. Hur rummet relaterar till olika rumsliga element och hur de tillsammans skapar ett narrativ för en upplevelse är det han tycker är intressant att undersöka i sin process. Han har nyligen tagit sin examen i design på HDK.

Om Scenkonstguiden
Scenkonstguiden lyfter scenkonsten och synliggör konstens styrka. Detta genom att skapa scenkonsthändelser och mötesplatser, producera redaktionellt material och skapa digitala hjälpmedel som gör scenkonsten mer lättillgänglig.