K-Youtube twitter link dark instagram link dark vimeo link dark facebook link dark
  LOGGA IN  

Under sommaren genomför konstnären Frida Åström en undersökning av kombinationen mellan ord och broderi. Här på sidan får vi ta del av processen under fyra tillfällen nu i sommar! Så här skriver Frida:
"Jag vill brodera text, så som Mätta Fock gjorde på sitt lakan. 1810 avrättas Mätta Fock för mord, under sin tid i fångenskap broderar hon ett brev på 27 hopsydda linnebitar där hon förklarar sin oskuld och hur hon rättsligt behandlats.
(...) Texten jag vill brodera kommer handla om att flytta till Sverige, jag har aldrig vågat närma mig det tidigare. Jag har rört mig kring min familj och jag har generellt inte svårt för att prata om jobbiga saker. Men just flytten till Sverige och allt som ledde upp till den har jag inte vågat komma nära ännu. (...)
Trots att märkning av hemtextilier och den här sortens berättande text kanske inte har en stark visuell koppling, tycker jag ändå att dom har beröringspunkter, även med graffiti. Jag vill berätta någonting, jag vill dokumentera att jag finns och senare att jag har levt."


Till slut hittade jag ett tryckeri som kunde skriva ut min pappersförlaga.

Jag skrev ut det i två olika varianter, en utan versaler och en helt i versaler och förvrängda på olika sätt för att sen bestämma vilken av dom jag skulle använda mig av.
Jag önskar att jag hade varit lite mer noggrann när jag skrev, det är en del felstavningar och konstiga meningar, men när jag gick från att betrakta texten som ord och istället som en bild blev det ett skifte i fokus. Jag bestämmer mig för att inte oroa mig så mycket över det just nu, jag vill inte döma ut det för tidigt och funkar det inte alls går det ju göra en till.

Jag lägger ut duken och utskriften på golvet och kalkerar över texten med karbonpapper. Det blå bläcket färgar mina fingrar och när jag börjar brodera färgas tråden ljusblå.

Igen börjar jag fundera över läslighet kontra form. När texten är blå mot den vita botten gillar jag att både texten och formen är tydlig, när texten är vit syns det inte särskilt bra.

Men jag fortsätter, jag har bara gjort några ord, det är synd att ge upp innan jag försökt ordentligt.

Fyra heldagar broderi och nästan 16 meter tråd, nu är det klart.

170811 textila del3 storTips till allmänheten!!!
Om en ska använda karbonpapper när en ritar upp sitt broderi, tryck inte så nedrans hårt när ni kalkerar.
Jag tryckte för kung och fosterland för att jag ville att markeringarna skulle bli tydliga och inte försvinna allt eftersom jag jobbade med broderiet, men shit pommes, det va ett jäkla projekt att få bort.

För att få bort det blåa bläcket tvättade jag broderiet en gång i maskin, fyra gånger för hand och skrubbade tre gånger med diskmedel över hela
broderiet. Jag skulle inte säga att det är helt borta, men det får faktiskt duga.

Det känns väldigt bra.

Läsligheten är ju som sagt kanske inte den bästa, men formen och rörelsen funkar verkligen.

Anledningen till att det är viktigt för mig att få bort det blåa bläcket är för att jag kommer fortsätta jobba med det här broderiet i höst.
Då ska jag trycka över hela ytan och om texten är mörkare än tyget kommer det också förändra färgerna i trycket.

En dag åker jag till Skövde för att hämta min bror, på stationen har Nationalmuseum en samling fotografier i gångtunneln över spåren och där står det också att Nationalmuseum har stängt för renovering.... Och dom har haft det sen 2013.... Och öppnar inte förrän 2018 .... Varför det här kom som en chock för mig vet jag inte, för jag är mycket väl medveten om att dom inte haft öppet på flera år, men det va först i den där hemska gångtunneln som det klickade.

Vilken tur att jag googlade en extra gång och fick reda på att Mätta Focks broderi, utgångspunkten för hela projektet, faktiskt aldrig funnits på Nationalmuseum.

Det finns på Nordiska Muséet.

I helgen är det Way Out West, efter det kommer jag åka till Stockholm och NORDISKA MUSÉET. Men just nu litar jag knappt på att jag vet vilken månad det är, förvirringen är total.

Allt gott, Frida


DEL 1 - DEL 2 - DEL 4